maandag, mei 13, 2013

Proberen 24h lopen

Had reeds 3 keer aan een 24h deelgenomen. De eerste in Luik ging ik 's nachts slapen en liep ik dan wel tot aan de finish. Bij de tweede lag de focus zo op de 100 mijl dat ik met nog ruim 2h wedstrijd er toch de brui aan gaf. Vorig jaar liep het 12h goed, zou klein beetje rusten, maar was niet op de koude voorzien en kreeg overal kramp. Met dit alles in gedachten zouden we dit jaar eens de volle 24h gaan lopen. Niets rusten, voor niks of niemand. Het haar op de tanden eens laten zien.

De startgroep was deze keer beduidend groter dan anders. Met een WK, EK, NK en een open wedstrijd in Steenbergen was dit dan ook een zeer leuk gegeven. Zou voorzichtig starten en mij niet laten meeslepen door de groep. Zag dan ook een zeer grote groep voor mij uit lopen en enkele achter mij. Wanneer ik bij de finish constateerde dat de eerste ronde maarnet boven de 14m kwam sprak dit eigenlijk de intentie wat tegen. Enerzijds zat het gevoel zeer goed en voelde dit als een traag aangenaam tempo. Idee was dan ook om niet te veel te vertragen, maar toch een beetje. De volgende rondes waren echter nog enkele secondes sneller. En zo was ik na 3h 3/4 eigenlijk verwonderd van mijn 10km/h. Door een toiletbezoek had ik de 17° ronde of 39,3km in 4h. Maar toch nog behoorlijk snel. En we zagen er nog deftig uit.

Maar dat ging kort daarna al snel veranderen. Iets na 4h begon de spijt van een iets te snelle start. De rondetijden gingen eerst met enkele seconden omhoog. Maar na ruim 5h (eigenlijk rees na) zakte het tempo onder de 9km/h. Nam 2 pannekoeken en zou eens een rondje gaan wandelen met de pannekoeken. Als deze na iets meer dan een halve ronde op waren toch weer gaan lopen. Maar ondanks de nieuwe energie bleven de tijden nu boven de 15m en bleven vooral stijgen. Nog eens een ronde of 4 verder kwamen we boven de 16m. Toch nog een behoorlijke 8,5km/h. Maar het verval was groter dan in de planning voorzien. De energie was wel nog voldoende om door te gaan. Die van de Garmin niet meer en deze werd in de wagen achter gelaten en een pasta werd genomen. Al stappen naar binnen gewerkt. Dit beviel veel beter dan de pannekoek, die ik maar moeilijk binnen kreeg.

Ondertussen was het nacht geworden. De speaker was gestopt omwille van eventuele lawaaihinder. Er was geen tijdsopname bij 100K. Maar 43 rondes was 99,5km. Hier had ik iets meer dan 11h voor nodig (dacht 11:07). Officieus moet ik dus op de 100k een PR gelopen hebben want dit staat momenteel op 11h12. Nog 27 rondes en een officieus PR op de 100 mijl zat er aan te komen. Want ondanks het verval, zware benen en kleine pijntjes zat de moed er nog goed in. Het viel mij natuurlijk wel op dat mijn verval veel te groot was. Luc DJ, de man die het verval onder controle heeft als geen andere kon ik mij beetje op afstemmen. Het duurde 6h voor hij mij een 1° keer dubbelde. Maar na iets meer dan 8h was hij daar al terug. En nog eens na 10h30. Rond 12h30 trakteerde ik mij zelf op een Twix. Maar die heeft gesmaakt zeg. Op dat moment was Luc daar al weer terug. En net toen hij mij inhaalde barste een groot onweer los. Door en door nat. En de billekes blokeerden. De moed zakte mij in de schoenen. Bij de wagen nam ik een extra regenjasje. Nog een ronde verder besefte ik dat ik op deze wijze de 24h niet kon vol maken.

Een liter cécémelk moest voor recuperatie zorgen. De motor v d wagen doen draaien en de verwarming aan. Plots kreeg ik het idee dat ik toch voldoende kleding bij had. Dus alles verversen. Wat ongemakkelijk in een wagen, maar alles tem onderlijfje en onderbroek gingen uit, en verse kledij terug aan. De herstart verliep vlotter dan verwacht en ik had het opnieuw mooi warm. Wel een ronde van rond de 50m. Wat verder, reeds 50 rondes werden nu volbracht, met nog 28 was de qualificatie een feit. Na een dipje zag ik het weer zitten. Ik ging nu volop aan het rekenen. Op zoek naar kleine stapjes die ik kon halen om zo tot die 180K te komen. Tijdens enkele wandelstappen werd ik bijgehaald door Veerle. Ik ging terug naar looppas over en ging met haar mee. Ik had gans de tijd voor gelegen (wel minder dan een ronde). Maar na de kledingswissel zou dit natuurlijk anders zijn. We liepen samen voorbij de finish. Veerle zat reeds een ronde verder dan ze gedacht had. Ik zat 2 rondes achter. We liepen een rondje samen. En aan de finish had ik een ronde van sub 19m. Belangrijk want had vanaf nu 9h20m om 28 rondes te lopen. Om zo op 80 rondes of 185K uit te komen. Mooi resultaat voor ogen. En 20m per ronde, daarvoor moet je zelfs niet de hele tijd lopen. Mag je al een behoorlijk stuk in wandelen. Zo ver zo goed. Nog frisse geest die goed kan rekenen. Maar in ronde 55 een kleine misstap. Met de voet in een putje. Dokter van de organisatie zegt dat dit een kleine kneuzing is en dat hij hier niks kan aan doen.

Met 127,277km in 15h36m09s stop ik deze wedstrijd. Bij het stappen nadien eigenlijk meer last van een grote blaar aan de onderkant van mijn andere voet. Het hield mij niet tegen om de Belgen en Nederlanders die het wel 24h vol hielden aan te moedigen. De laatste uren in het bijzonder werden een echt feest. Met Wilma die op haar verjaardag Nl kampioene en recordhoudster werd. De Japanse die niet enkel de werelditel maar ook het WR pakte. Luc DJ die zijn PR van 220 te pakken heeft. En Veerle die ruim over de gewenste 180 ging. Proficiat aan alle 24h lopers.

2 opmerkingen:

  1. mooi verslag, jammer van de misstap en een sterke prestatie zo ver aan een stuk lopen, niet veel mensen doen je dat na, chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blijft een heel apart verhaal, zo'n 24-uursloop.
    Alles moet kloppen he, en dan zo'n misstap die het verpest.
    Maar blijft wel ongelooflijk knap wat je tot die tijd presteerde; het overwinnen van al die problemen, de voeding, de kledingwissel, de omstandigheden.

    BeantwoordenVerwijderen