zaterdag, december 28, 2013

2013 mooi loopjaar maar doel niet gehaald

2013 had één doelstelling. +180K op 24h.

En het jaar begon dan ook met vele kilometers.

Een eerste leuke uitstap was 3d Londen met op zaterdag de County to Capital (C2C) die mij lopend van Wendover naar Londen, Padington bracht.

Vervolgens een erg koude editie van de Belgian Total Coast, met het afscheid van Leo Pardaans voor wat de ultra's betreft. Alweer heel mooi.

Een weekje later was de Nederlandse kust aan de beurt. Bij Rinus ging ik de DCURBN lopen. Of voluit Dutch Coast Ultra Run By Night. Samen met Yves Dedapper de verre tocht naar Den Helder. En daar opnieuw met heel wat loopvrienden een strandloop van 50K gedaan. Serieuze vrieskou. Maar het haardvuur bij de finish was des te leuker. Hier wel geleerd dat ik toch voorkeur heb om bij daglicht te lopen.

Een dubbeldekker kon niet ontbreken. Met Trail des Bosses en LPM waren het 2 klassiekers die begin februari een gans weekend vulden.
Ook eens meegelopen met een andere Joeri bij zijn Hero of the Day. Op zaterdag een nieuwe trail in Waterloo die veel langer en zwaarder bleek dan aangekondigd. En op zondag nog eens naar de altijd leuke vriendschapsloop bij Tiny in Uden.

De vorm kwam stilaan goed. Dit werd even getest in La Gorgue. Op 6h liep ik 65,195K. Jammer dat het een Franse organisatie was, want alle GPS'en hadden heel wat meer op de teller. Maar het is zo. Toch een PR dit jaar.

Nog steeds waren we pas maart. Opnieuw trok ik naar Engeland. Deze keer had ik Ferdinand Nelson overtuigd. 3 dagen liepen we langs de Jurasic Coast. Een nooit meer te vergeten loopervaring. Het weer zat niet mee. Maar het mooiste beeld dat ik ooit op een loop te zien kreeg, ontdekte ik hier. Vlak voor de finish van de 2° dag. Deze wil ik echt aanraden aan alle trail lopers die 3 dagen na elkaar iets meer dan een marathon wel zien zitten. Gewoon doen.

In April trok ik met de kids naar Texel. En omdat ook Veerle met kids daar was, konden we de kids een dagje geamelijk aan elkaar over laten. En zo kwam er nog een editie van de 60 van Texel op mijn palmares. En 30m sneller dan 2j geleden.

Een nieuwe marathon in Zwalm kwam ook op het programma.

Samen met Ingrid liep ik een stukje mee in één van haar 50K loopjes voor haar verjaardag, tvv Special Heroes. We starten op een Special Heroes school. Een deel van deze jongeren liep 1K met ons mee en nam op hun manier afscheid van ons. Een fantastische ervaring.

En in Rotterdam kwam ik alsnog in het pacersteam. 3h45 was in een drukke periode met vele kilometers geen makkie. Maar samen met Lydia en Remco toch tot een goed einde gebracht.

Nog een laatste zware training voor Steenbergen. En we liepen op zaterdag 100K Limburgs Zwaarste. Steeds mooie parcours schotelt de sympathieke Willem Mützze ons voor.

De volgende dag reeds een pace jobke in Antwerpen. Met 100K in de benen was het niet makkelijk, maar de 4h15 werd door heel wat lopers mooi gehaald.

Een klein spierscheurtje was het gevolg, maar met de nodige kine waren we net op tijd klaar voor de 24h van Steenbergen. Met ingetapte benen stonden we temidden van de WK-deelnemers. Dat op zich was een beleving. Alles liep vlot. Niet al te snel gestart en tempo mooi lang vast gehouden. Een heuse stortbui gooide roet in het eten. Maar alle kledij vervangen en in droge kledijk lukte het opnieuw. Tot de vermoeidheid toe sloeg. Het wordt donker en door de vermoeidheid zie je een putje in de weg niet of laattijdig. Bijsturen lukt niet meer. En een lichte verstuiking was een feit. Ik stopte de 24h ruim voor de 180K.

Door de blessure was de 50K van Gieten onmogelijk. En ook Le grand trail des Lacs et Chateaux kwamen te vroeg. Opgave.

Child Learn marathon lukte dan weer wel. Maar na de inactiviteit was de vorm nu ver weg.

Met een slechte vorm trok ik naar Chamonix waar de Marathon de Mont Blanc overwonnen werd.

Begin juli er nog vlug eentje bij doen met Wadniel. Nog een laatste keer flyeren voor de 6 uur van Aalter.

De 3° editie van deze zelf ingerichte wedstrijd volgde de week nadien al.

En dan eens een loopvakantie. Op zaterdag samen met Luc een "bikini" versie van de Belgian Total Coast Run. Ter voorbereiding van zijn 5° Spartathlon. Juist die dag zou het water gaan gieten. Nog maar pas vertrokken en we waren doorweekt. Gelukkig kwam die dag de zon er alsnog door en konden we nog afsluiten met een ijsje en terasje in Knokke. De volgende dag stond ik al aan de start van de zomermeerdaagse in Boxmeer bij Willem. 3 dagen zou ik iets meer dan een marathon lopen. Maar de 5° loopdag was er te veel aan. De voetjes waren te nat geweest en daardoor te gehavend met al de dagen en kilometers. Deze hadden nu echt rust nodig.

Een week of 2 later waren ze wel al opnieuw klaar voor een 3° keer dodentocht in Bornem. Wel mijn minste prestatie daar.

En toen was het nog maar eens tijd voor vakantie. In Bremen de Bremer Bergmarathon gaan lopen. 's Avonds een bezoekje aan de stad. En de volgende dag de Moormarathon gelopen.

De JCA-clubuitstappen zijn ook steeds leuk. Vorig jaar niet genoten van Meersen omwille van niersteentje. Maar dit jaar werd dit ruim goed gemaakt met een leuke rustige marathon.

De joggingclub van Wevelgem telt vele bekende leden. En ook hun 2-jaarlijkse marathon kon niet op mijn programma ontbreken.

Nog een loopvakantietje volgde. De 6h gaan lopen in Amsterdambos bij Nitish. En daar heel wat haaswerk kunnen verrichten voor een mooi PR voor Henk Derudder. 's Avonds wandelen langs de Amsterdamse grachten. En de volgende dag nog een haasjobke. De marathon van Zwolle in 4h30. Heel wat lopers van bij de start tot de finish kunnen begeleiden tot hun doel tijd. Missie geslaagd dus.

En na 14d rust een 2° poging voor de +180K te halen. Het Belgisch kampioenschap werd dit jaar in Nijvel georganiseerd door Marc D'Herde. Veel bekende en gelijkgezinden op en langs het parcours. Het was dan ook zeer plezant. En kon mij toch goed intomen en alles liep gesmeerd. Echter na 13h de vermoeidheid kwam, de pijn in de benen, de snelheid zakte. En opnieuw gaf ik op. Doel van 2013 NIET gehaald.

Maar die ambitie van +180K had toch heel wat leuke loopervaringen meegebracht. En ondertussen was er al eens goed geteld. De geplande verjaardagsmarathon in december kon ook mijn 100° worden. Een nieuw doel stelde zich.

Daarom werd in een vrij weekend naar de Rurshee marathon getrokken. Mooie natuurloop. En omdat Kasterlee vol boekt was ging ik nog maar eens naar mijn favoriete Uewersauer trail. Chris organiseerde voor het eerst een trail in Lommel en ook daar waren we bij. Omdat de 100MCL-NL er eentje niet meerekende ging ik ook nog naar Kampenhout. Daar haasde ik Veerle naar een onverwacht PR. De volgende dag kon ik Mario begeleiden bij zijn eerste marathon in Gent. Zo kwam ik officieel op 99. Met Rock'n Roll marathon in Jumelot er bij zelfs al op 100.

Op 21 december volgde dan de zelf georganiseerde 42Y195d-bosmarathon. Het werd niet alleen mijn marathon verjaardag, maar ook een loopfeest ter gelegenheid van mijn 100° marathon & ultra. Mooier kon 2013 niet afgesloten worden.

Ondertussen werd al een loopje van 60K door de plaatselijke bossen gedaan. Wie weet wat dit nog met zich mee brengt. En als we nog een vriendschapsloopje doen in Ronse en het jaar nog in schoonheid afsluiten .... Dan wordt dit mijn hoogste jaartotaal in mijn loopcarière. Zal om en bij de 3800k uitkomen. Ruim voorbij Ankara in Turkije geraak je daar mee. Ondanks het niet lukken van de +180K, toch nog een mooi loopjaar.

2 opmerkingen:

  1. super loopjaar hoor, ongelooflijk wat je allemaal hebt gedaan. alvast een happy 2014

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel voor het verslag ! Het was ook een beetje reizen ! Ik kan mij iets voorstellen van de schoonheid van ultralopen in diverse streken met natuur. Als ik je verslag lees, dan zijn het toch vooral tochten in natuurgebied (zo'n ultralopen enkel in een stad zou wellicht een hoop rondjes zijn). Ik kan alleen maar proficiat zeggen - want zoiets gaat nooit zonder inspanning en discipline ! - en je alle succes wensen voor 2014 !

    BeantwoordenVerwijderen