woensdag, november 18, 2015

Een halveke

Met de vorm van het moment had ik mij eens laten gaan. Stoute mond opgezet.

Eigenlijk begonnen enkele jaren terug. Charlotte verhuist naar Bellem. Door de verhuis niet in conditie. Ze loopt de laatste Vullaertloop en ik haal haar in. Blijf bij haar, geraak aan de praat. Gezien ze nieuw was in Aalter en ik een JCA truitje droeg waren we vlug aan de babbel. Wat reclame voor JCA en Deinze-Bellem. En op 11/11 stond ze daar. Welke tijd ga je lopen? 1h45 ongeveer. Mag ik volgen? Natuurlijk. Een ganse groep volgde mij en na een kilometer of 17 plaatste Charlotten een demarage op Hansbeke brug. Niemand reageerde, in de afdaling zou ik ze dan wel terug nemen. Ik er achter aan. Groepje uit elkaar, maar gaatje kreeg ik net niet meer dicht. Deju. In de volgende jaren was ik of vrijwilliger, of liep stukken trager dan haar. Maar met de huidige vorm had ik haar aangesproken. Nu zou ik net op Hansbeke brug mijn aanval plaatsen en haar er af lopen. Klein detail. Ondertussen staat haar PR op de halve marathon veel scherper dan het mijne. Op de koop toe loopt ze zeer sterk in Evergem 1h31 (wel te korte afstand).

Absoluut niet gepiekt naar deze dag. Veel te veel kilometers tot en met maandag. Disndag gezwoegd om alles klaar te zetten gezien dit een JCA organisatie is. Woensdag ochtend nog van alles gedaan en dan naar start. Bij het opwarmen voelt de linker hamstring niet zo goed. Ik durf geen versnellingske doen toen andere Aalterse loper dit vroeg. Ondertussen Charlotte gevonden en samen naar de start. Ze zag iemand van haar Triathlon club die voor 1h30 zou gaan. Zou ze durven volgen? Ik durf niet. Ik kies voor 1h34, want had vorige woensdag nog gezegd dat de 1h30 van Ivan geen spek voor mijn bek was. Toch gaat Charlotte bij haar club genoot staan een tweetal rijtjes achter mij. De start wordt gegeven en we zijn weg. Eerste 400 en 800m op gevoel. En zie dat het tempo niet traag maar niet supper is. Denk al om het PR idee te laten varen. Maar loop toch verder. Zeker als ik zie dat Ivan zelfs nog achter mij zit. Hou deze even in de gaten. Maar als hij via de gaatjes naar de kop van een groep gekomen was, was hij weg. En ik kon niet aanpikken. Ging te snel. Maar logisch ook. Want hij liep voor de 1h30 en ik zou 1h34 lopen. Charlotte niet te zien. Phil ging meelopen, maar die liep ook al voor mij uit. Even niets van aantrekken en op eigen tempo concentreren. Ivan liep beetje per beetje uit, maar ik werd niet massaal voorbij gestoken. En daar was eerste bevoorrading al. Nam vooraan een beker water, kon er achteraan nog eentje pakken, en kon mijn bril aan Sonja afgeven voor bij de finish. Door deze korte hevige passage was ik versneld en liep vlak voor mij opnieuw Ivan. Zou ik durven? Toch keer proberen. Gaatje bleef gelijk. Toch tandje bij. Gaatje toe. We zien wel waar we uitkomen. Ivan merkte mij op, ah ben je hier terug. Zonder veel commentaar gewoon laten meedrijven. We liepen ondertussen met 3-tjes. Andere loper was ook uit Aalter en liep vorig jaar 1h34. Hij ging ook voor 1h30 merkte Ivan op. Ja, maar ik wel voor 1h34, en ben goe zot bezig. Wat gaat dat geven? 2° bevoorrading. Had ik niet van ver zien aankomen. Toch vlug die gel uithalen. Binnenslikken. Nog net een watertje mee. Niet 100% te vreden van deze bevoorrading, maar hier moeten we het mee doen. Ivan merkte op dat we direct 50 lopers zouden bij halen. Een juiste mentale boost op het juiste moment. Een grote groep achter gelaten. En nu haalden we ze nog steeds, wel maar druppelsgewijs, verder in. En vaak bekende lopers. Maar bekend in de zin van "die, daar kan ik niet aan tippen, die is veel sneller". En toch zag ik ze nu afzien, en mochten we ze één voor één achter laten. Ga ik dit kunnen blijven houden? Hoe gaat de wind zitten langs het andere kanaal? We haalden Dirk en Isabelle in. En even later ook Chris. Een grotere groep met heel wat JCA truitjes was gevormd. De brug overleven. Nee, lukt niet, moet gaatje laten in de bergop. Gelukkig heb ik een goede afdaling in de benen, en kan ik terug bijbenen. Wind schuin op kop. En ik nestel mij achter IVan en de 3° loper. Want de rest moest toch opnieuw gaatje laten. En daar was laatste bevoorrading al. Watertje, sportdrank. En terug verder. Rudy was ook aan het pacen en haalden we in. Een bekende pacer uit Evergem met zijn poulin konden we ook inhalen. En blijven aanpikken. Hansbeke brug. In de bergop terug moeilijk. Ivan merkte dit op en wachte mij op. In de bergop kon ik mede dankzij Ivan opnieuw aanpikken. Als we van de vaart weg draaiden zat wind plots pal op kop. Maar we kwamen al aan bordje 20. Ivan moedigde ons aan om nog 1km lang alles te geven en liet ons begaan. We persten er alles uit. Terwijl ik steeds in het zog gelopen had, haalde ik in de voorlaatste bocht toch mijn medeloper nog in. En perste er nog alles uit. In de laatste rechte lijn hoorde ik verschillende verbaasde JCA reacties dat ik daar al was. Recht door over de finish, recht tegen de commionet van de tijdsopname. En nu recupereren. Fantastische tijd, terug op een wolk. 1h30m19s en 14,02km/h. Wie dit voorspeld had, had ik nooit kunnen geloven. Maar het is gelukt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten