zondag, mei 01, 2011

Zoekt marathonsnelheid

Heb het grafiekske eens "extra groot" gezet. En hoop nu dat de experts in jullie allemaal eens meehelpen om de juiste marathon snelheid te gaan bepalen. De nodige extra input:
Herstelloop = HS tot 135
Trage duurlopen = HS tot 150
Tempoloop = HS tot 156
Interval = HS tot 169
In 't rood = HS vanaf 170, maximum dit jaar is 188.

Ging gisteren naar de Vullaertloop. Wou marathontempo eens uitproberen. Daarom zette ik mijn Garmin op Virtual partner en gaf deze een snelheid van 12,5km/h. Bij mijn vorige garmin kon ik dan nog steeds de info zien die ik anders zag en wisselde dit scherm af met het scherm van de virtual partner. Nu had ik enkel nog dit laatste schermpje. Kon mijn hartslag en snelheid niet meer zien. Zag wel dat beetje per beetje de seconden voorsprong stegen. Maar dacht een klein beetje sneller te lopen dan die 12,5km/h. Achteraf bleek het gemiddelde 12,8 te zijn. Gevolg is natuurlijk dat de hartslag te hoog gaat. We zoeken dus een tempo lager dan 12,8. Maar mag het nu 12,5 zijn? Of toch beter een beetje trager? Of misschien tussen die 12,5 en 12,8.

We beginnen met andere woorden aan een stress weekje. Visé we zijn op komst.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Joerie

    Je zal moeten starten tussen 12,5 en 12,8 want in de tweede helft zal je zeker verval kennen en dan heb je al wat reserve om de 3 uur 30 min te slopen.Je kan ook starten aan 5 min de km maar dan moet je 42 km vlak kunnen lopen en mag de hartslag bij deze snelheid niet boven de 150 komen(jouw HS op een trage duurloop).Mijn mening:start tussen 12,5 en 12,8 en houdt dit zo lang mogelijk vol.Met je laatste trainingsmaanden moet dat mogelijk zijn en vooral GELOOF ER IN !Johanbeton

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou voor safe gaan. Dat zou je niet zeggen na mijn Texel avontuur ;-)
    Weg op 5"/km en de laatste 10-12 km pas versnellen. Die 3:30 zou gemakkelijk haalbaar moeten zijn, dus een vlakke race zal dan sowieso voor succes zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik sta ervan te kijken dat jij ook nog nerveus bent voor zo'n wedstrijd ! Zoals 't ernaar uitziet zul je me vanaf de start dan meteen inhalen ! veel succes he, en tot zondag !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarschijnlijk te laat, maar ik zou de snelheid (laten) bepalen door 'n lactaattest.
    Hou ons op de hoogte en vééééél succes!

    BeantwoordenVerwijderen