maandag, november 07, 2022

181. Marathon des Alpes-Maritimes

Eind oktober, begin november zuidwaarts trekken om in warmere oorden een marathon te lopen sprak mij wel aan. Had al positieve reacties gehoord over de marathon van Nice naar Cannes, de datum kwam goed uit en al gauw was de boeking gebeurt. 2 kinderen gingen ook mee om er enkele dagen vakantie aan te koppelen.

Op zaterdag nummer afgehaald, de ontbijtloop mee gedaan en de rest van de dag de beentjes opgewarmd (of vermoeid) door Nice te verkennen. Gelukkig een uurtje langer slapen door de switch naar winteruur, want de start is reeds om 8h. Was in een lekker temperatuurke, maar het zou steeds warmer worden en oplopen tot 36° volgens mijn Garmin (anderen zagen zelfs een plaatselijke 37°). Met nagenoeg constant zicht op een Azuurblauwe zee, zonnebadende strandhangers en zwemmers was dit geen slechte plaats om te mogen lopen. Lekker aangenaam weertje door het vroege startuur en was wel wachten tot 7,5km voor we een eerste bevoorrading kregen. Gestart in het 5h vak was ik juist achteraan de groep van 4h30 komen aansluiten. Aan de bevoorrading van 10k (nu volgden de bevoorrading wel snel na elkaar) zat ik reeds vooraan de groep en zou er zelfs gaan voor lopen. Even voor Antibes even rechts afslaan om langs de paarderenbaan te lopen. Een stukje heen en terug met een bocht van 180°, vermoedelijk om de afstand te laten kloppen zoals men graag de start en finish kan plaatsen. Aan kilometer 17 deden we een rondje  in de haven van Villeneuve-Loubet en daar kregen we een eerste keer een 10-tal meter ferm klimmeke voorgeschoteld. We kwamen op een weg waar we zelfs 3 keer langs moesten, en daar kon ik Heidi zien lopen naast mij. Even verder kwam de eerste teleurstelling toen een eerste bevoorrading nog wel water had, maar geen bekertjes meer en ons niet kon bedienen. Het was ondertussen behoorlijk warm aan het worden. 2h10 op de halve was voor mijn huidige vorm prima gelopen en we houden er de moed in. Als er op de volgende post opnieuw geen bekertjes waren dan maar een kuiltje gemaakt met de handen en 2 maal met water laten vullen. Iets maar niet genoeg. Ondertussen ging het parcours regelmatig een stukje omhaag en omlaag. Er werd steeds meer gewandeld in mijn omgeving. En vermoedelijk door het water tekort lagen steeds vaker mensen op de grond met problemen. Gelukkig waren er veel eerste hulp vrijwilligers op de motorfiets die snel ter plaatse waren. Als ook een 3° post geen bekers had, en een 4° helemaal niets meer, zelfs geen water, brak ook bij mij de veer. Vermoedelijk was ik ook wat te snel gestart en de combi gaf een mentale dreun. Vanaf kilometer 35 heel wat gewandeld om uiteindelijk te finishen in 4h34.

Nadat we de voetjes in de zee staken, nog eens bij de locatie van het filmfestival gingen kijken trokken we richting station. Met ons borstnummer mochten we gratis met de trein terug naar Nice. Echter aan het station stond een extreem lange wachtrij en mochten we nog eens bijna een uur wachten alvorens we een trein konden nemen naar Nice. Gelukkig wel nog enkele dagen kunnen genieten van zon, zee, strand, eten en mooie uitzichten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten