dinsdag, juni 02, 2009

31: 20 Km van Brussel, uitslag

Na de marathon van Zeeuws-Vlaanderen heb ik het 13d zonder lopen uitgehouden. Vrijdag 6K extensief losgelopen met daarin 2 x een 500m versneld. En zondag was het dan zover, wedstrijd 31. Begin dit jaar hoopte ik op 1h30, maar gezien de laatste 14d wordt het twijfelachtig. Maar ik ga er toch voor gaan.

Reeds voor de start HS > 130, als we aan de matten kwamen > 160. Niet panikeren. Eerste kilometer was sneller voorbij dan gedacht. Maar vanaf dan voelde ik dat 1h30 niet haalbaar was. In de 2° tunnel stonden we even stil door een opstopping. Verder was het constant op het randje lopen, op de tanden bijten, zweten (voor zij die het nog niet wisten, 't was warm gisteren) en constateren dat het parcours toch zwaar is. Gezien de afstand tov de balon 1h40 quasi gelijk bleef zou dat ongeveer de eindtijd worden. Ik haalde één van de 3 ballonnen van 1h40 in en strande op 1h39m03s. 50s sneller dan vorig jaar.

Verder zijn er wel heel opvallende statistieken. Mijn overslag is 176. Reeds in de 2° kilometer ging de hartslag daar boven. Maar liefst 1h26 ging mijn hartslag boven die overslag. Meestal zeggen ze dat je dat maar een uur kunt. Ofwel kan ik dus zeer lang diep gaan, ofwel is mijn overslag omhoog (meting is van sept'08). GHS is zelfs 183. Dan is het vermoeden dat ik er serieus doorzat, en dat het op 't einde met moeite vooruitgaat een logisch gevolg. En toch moet ik dit tegen spreken. Het werd natuurlijk alsmaar moeizamer. Maar gem snelheid komt op 12,12. En ik loop in de laatste kilometer nog 12,5km/h. De schommelingen in het tempo komen eerder omgekeerd overeen met de golving van het parcours.

Besluit: 50s sneller dan vorig jaar, maar ver onder de verwachtingen. De verzachtende omstandigheden zijn het warme weer en een kleine overbelasting die de laatste 14d de planning omgooide. Maar toch kan ik er niet tevreden mee zijn. Nog de statistieken:

4 opmerkingen:

  1. Door training is je omslagpunt iets naar boven gegaan. Nu door de warmte iets sneller naar grote hoogte!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien eens een rustperiode inlassen? Maar dat is moeilijk zeker? :-) Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al bij al toch een mooie prestatie hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. toch een vrij vlak tempo gelopen volgens je statistiek. en toch nog een mooie eindtijd ondanks de lange rustperiode.

    BeantwoordenVerwijderen