zondag, november 02, 2014

113. Bxl Marathon

Bij een eerste ruwe planning begin dit jaar stond ik op de lijst om de Marathon in Brussel te hazen in 3h45. Maar door blessure na Steenwerck was ik hier nog niet klaar voor. Was dan ook zeer blij dat ik op de definitieve planning op 4h stond en samen met Hugo Bruynooghe. Vroeger een rappe loper. Nu nog steeds een goede loper, maar met de jaren wat in snelheid vermindert. (En ik hopen dat ik dat later ook nog zou kunnen, maar vrees er voor).

Aan de start stelde Hugo voor om iets voorbij halfweg 3m voorsprong te hebben om zo de hellingen wat trager te kunnen lopen. Zelf ken ik de Tervurenlaan (eigenlijk volledig parcours v d 20K v Brussel), maar de extra lus ken ik niet. Met al zijn ervaring en parcourskennis kon dit niet mis zijn. Wij weg met een mooie groep. Door de drukte ging de eerste kilometer nog wat trager, maar toen waren we vertrokken. Hugo in vorm trok ons vooruit en ik merkte dat we die voorsprong vroeger zouden bij elkaar hebben. Al van voor Watermaal regelmatig aan Hugo gezegd om wat te remmen. Hij was gewoon te goed en zou onze groep er gewoon afgelopen hebben (en dat is als pacer nu net niet de bedoeling). Maar aan het tram-museum gaat de marathon naar rechts ipv naar links (halve en ook 20k v Brussel). En ook die kant gaat het direct de hoogte in. Minder stijl dan de Tervurenlaan zelf, maar behoorlijk lang stuk. Dan volgde een lange gezapige afdaling die we straks op onze terug weg omgekeerd mochten nemen. Een korte hevige afdaling naar een grote vijver waar we rond liepen. En daar mochten we de korte hevige klim terug op. Door de voorsprong konden we daar de rest van de groep mooi samen houden. En in de lange rustige klim die volgden konden we iedereen gerust stellen. Vanaf nu kunnen we voor iedereen zorgen. Die 4h gaan we met zijn allen halen. Opvallend is wel dat de mensen van overal komen. Hongarije, Ierland, Italie, Walonie (ook beetje buitenland toc :-) ) Maar de groep bleef inderdaad samen tot aan de voet van de Tervurenlaan. Hugo liep deze heel rustig op maar hier dunde het groepje toch wat uit. Maar we hadden een behoorlijke voorsprong en die wou ik hier wel voor gebruiken. Ik ging nog trager en moedigde enkele van onze gelosten extra aan. Op die manier kon ik meerdere gelosten toch weer bij het groepje van Hugo brengen. Toch volgde er nog een klimmetje in de Wetstraat. Maar een behoorlijk steile afdaling naar de markt toe, zal wel bij verschillende lopers de kuiten nog eens goed laten voelen. De markt over met van die kl**** kasseien. En dan iets verder finishen in 3h58. Voor een balon met 3h59 op, is dit toch wel vrij keurig.

Dit is de minst vlakke pace job die ik tot nu toe liep. Maar met het parcours van Brussel is dit ook wel aan te raden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten