zondag, september 21, 2014

112 Biermarathon

Louis Hufkens had het al lang aangekondigd, en stond dan ook met een groot kruis op de kalender. De kasteellopers organiseerden hun monumenteloop, en voor de 4° keer ook marathon. Door toedoen van Louis voor de 2° keer als "Biermarathon".

Laatste tijd begint alles weer vlot te lopen. Maar begin dit jaar was aangekondigd dat ik in Brussel mocht hazen voor 3h45. Na Steenwerck en de moeizame opbouw twijfelde ik wat. Daarom zou ik hier testen en eens 3h45 lopen. En na de start zat ik al vrij snel in een goed tempo, dat klein beetje sneller was dan 3h45. Wat prutsen met de Garmin. Virtual partner stond ingesteld, maar hij switchte ni automatisch met het andere info-schermke. Aanraken van de ring lukte wel. Maar door de warmte, de vele kilometers al deze week, of gewoon niet goed genoeg, zag ik dat de hartslag direct veel te hoog zat. Al boven de 160 van voor kilometer 4, de eerste bevoorrading. Maar ik test, en zie wel waar ik strand. Dit tempo was blijkbaar ook het geschikte tempo voor Cony, Patricia, David en Wim. Zo met een mooi groepje aan het lopen. Net voor de 1° bevoorrading "zoef". Juan komt voorbij. Wat gebeurt er? We zijn bijna aan de eerste bevoorrading. En dat was niet voor het water, cola of sportdrank. Bij elke bevoorrading won ik wat meters op mijn groepje. Maar zij liepen beter, kwamen terug, liepen uit en toen was er terug bevoorrading. 4 bevoorradingen op een ronde van 14km. Supper. Een mooi parcours ook trouwens. Langs monumenten, in het groen, redelijk wat onverhard. Maar wel extra lastig als je een tijd wilt lopen. En 't was dan nog eens warm ook (en uitvluchten die ik zoek). Want na één ronde kwam ik al net niet meer bij het groepje. Zat wel nog keurig in het juiste tempo. Maar geen haar op mijn hoofd die geloofde dat dit zou kunnen bljiven duren. David genoot aan de bevoorrading telkens meer dan de rest van de groep. En na een Westmalle of ploegbaas liep hij dan terug om Conny te hazen naar een pr. Als hij mij inhaalde raade hij aan om tempo mooie te onderhouden. Ja dat wou ik ook. En de 2° ronde nog de moed opgebracht om dit ook te doen. Op kilometer 28 zat ik echter net achter op het 3h45 schema. En dan ben ik den toerist gaan uithangen (al weer een uitvlucht om de veel mindere tijd te verklaren). De seingevers bedanken voor het vrijwilligerswerk. Ne keer wat wandelen. En andere wandelaars aanzetten om toch terug te gaan lopen. En op de bevoorradingen ... Ne keer ne bruine Westmalle proeven. En na een babbelke, en veel cola, terug verder. Ook op de 2° bevoorrading uitgebreid kennis gemaakt met de vrijwilligers. De jongsten gevraagd als hij het bier al geproefd had. Ik daar maar eens "ploegbaas" geproefd. Maar voor niet bierdrinkers is een blond biertje nog erger dan een bruine. Tot de 3° bevoorrading lag dat op mijn maag. Of is dat ook een uitvlucht? Dat verdomd stukje onverhard doorspartelen. En nu dat ik het wat rustiger aan deed, zag ik monumenten die ik eerder nie zag. Ondertussen in de laatste kilometers. Waar een kleine fanfare reeds gans de dag zat te spelen. In de 2° ronde zong er nog enen een stukje uit de dodenmars. Had toen gezegd dat dat voor de volgende ronde was. In de aanloop daar naar toe riep ik om mijn muziekje. En ik kreeg het ook. Heel toepasselijk bij mijn slenter gangske. Ruim 20m extra deed ik over dat 3° rondje. En finishte in 4h07m08s. Nog op een zonig teras kunnen nagenieten. Ook nog stukje taart voor Louis zijn 200°. Hij blonk van contentement. Het was dan ook een mooie dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten