maandag, maart 09, 2009

11: Winterjogging Landelijke Gilde Ursel

Eén dag na de halve marathon te Axel was er de 4e winterjogging te Ursel. Ik zou deze keer echt rustig aan doen en starte helemaal achteraan. Hier bevonden zich hoofdzakelijk 5 en 10K lopers, en het tempo lag de eerste kilometer slechts op 10km/h. Voorlopig liep slechts één 15K deelnemer achter mij. Ik wou persé nog wat opschuiven en ging op zoek. In de volgende 3 kilometers steeg het tempo telkens tot 11,2km/h in de 4e kilometer. Ondertussen had ik 2 15K lopers ingehaald, maar ik had dit telkens maar gezien als ik achterom keek. Het laatste stuk was wind pal op kop en het tempo zakte wat tot 10,8km/h. In de 2° ronde ging mijn zoektocht verder. Ik trok tempo verder omhoog tot zelfs 12km/h. En na 3K in de 2e ronde kwam ik bij een vrouwlijke 15K loopster. Zo had ik mijn runningmate gevonden en het tempo kon terug zakken tot 11,2km/h. Het stuk pal tegen wind in was terug het traagste. En ook de laatste ronde verliep zo. Rustig aan rond de 11km/h. In het moderige deel vlak bij het vliegveld liet ik even het kopwerk aan mijn compaan. Tempo was gezakt tot 10,7km/h, en ook het laatste stuk was ietsje trager door het gevecht met de wind. De 14,65 – want parcours is een goeie 100m te kort – afgelegd in 1h20m51s. Nog eens een echt rustige wedstrijd.

Nu één rustdag en dan begin ik nog eens met het marathon schema van Paul Van Den Bossche. Het is een schema voor een marathon in 3h. Wat ik totaal niet kan. Mijn PR is momenteel 3h36m42s. Maar ik volg deze trainingen en hou rekening met de hartslagzone’s. Niet met de gevraagde snelheden, want die haal ik niet. Ik loop dus de afstand van de voorziene training in de voorziene hartslagzone, maar aan een trager tempo. Zo blijft een trage duurloop een trage duurloop en een interval een interval. Maar net ietsje trager. Hopelijk brengt mij dit weer een flinke stap vooruit. Het schema eindigt op 31/5. Een datum waarop ik geen marathon loop, maar de 20K v Brussel. Maar denk dat ik in die omgeving nog wel een marathon zal vinden ook.

8 opmerkingen:

  1. Ikzelf loop ook op hartslag , nu eventjes niet met kniepijn , maar ik denk dat het een heel goede begeleiding is . Natuurlijk met zoveel gelopen km begin je ook beter en beter je lichaam aanvoelen . Je bent ijzersterk bezig .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja jong af en toe moet er de rust eens op!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ok, geen probleem voor je makkers van JCA op zondag 22 maart.
    Ze mogen gerust meelopen aan 't zeetje.

    Misschien best vooraf verduidelijken dat we het tempo van de traagsten lopen en dat zal zeker niet hoger dan 10 km/u liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat had je gedacht van de marathon in La Roche op 6 juni. 't Schijnt dat het een redelijk zware is; maar vooral een hele mooie . Ik had deze niet onmiddellijk gepland, maar denk meer en meer deze ook te lopen.
    groetjes, Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, 't was weer lekker slijkerig in Ursel dus, en ja als de wind daar ff snijd dan kan 't lastig zijn op den Urselberg hé :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooie prijs gewonnen in ursel ?

    en op 31/5 kan je ook 2 rondekes lopen e :-)
    en je zal nog niet als laatste aankomen
    ga je naar Sluis ? of anders tot in Oostende e

    BeantwoordenVerwijderen
  7. amai... zoveel kilometers en zoveel wedstrijden! Af en toe ook een beetje rusten hé!
    Tot in Sluis, Antwerpen, St Rembert of -wie weet- La Roche :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap gelopen,al die trainingen en wedstrijden je moet het maar kunnen.Je bent ne sterke hoor voor dat te doen.

    BeantwoordenVerwijderen