maandag, juli 14, 2008

Grafiekske volgens Gert Luyckx

Ere wie ere toekomt. Onderstaande grafiek keek ik af van Gert Luyckx.

De handleiding? Je neemt de uitslag van huidig jaar en vorig jaar in Excel. Om zo veel mogelijk problemen met namen te vermijden plak je voornaam achter familienaam en neem je alle spaties weg. Vervolgens zoek je de deelnemers huidig jaar op in de uitslag van vorig jaar en copiëer je hun tijd van vorig jaar. Je filtert zodat enkel deze overblijven met een gevonden tijd, dus met deelname in beide jaren. En zet dit uit in de grafiek. Via een formule laat je voor iedereen het kwadrant berekenen 1, 2, 3 of 4 en voor uzelf 0.

Zo bekom ik 216 deelnemers van de Guldensporen 10 mijl die er vorig jaar ook bij waren (5 meer dan Gertje, haha ietsje beter gefiltert). 3 waren vorig jaar achter en nu voor mij (slechts 1,4%). 88 waren en bleven achter mij (40,7%). 76 waren en bleven voor mij (35,2%). 48 waren voor mij, en nu achter mij (22,2%). Of van zij die vorig jaar voor mij waren, haalde ik er 39% van in. Wijs hè zo'n grafiekskes. En 't resultaat is nog zo slecht niet ook.

5 opmerkingen:

  1. Joeri,
    mijn patent-aanvraag is nog in behandeling. Voorlopig kan ik jou dus niet gerechtelijk vervolgen...
    Jouw filter is waarschijnlijk beter, ofwel heb ik er 5 personen doelbewust uitgelaten (en daardoor is zone 1 leeg bij mij :-)
    Conclusies:
    - mijn filter kan geoptimaliseerd worden
    - jouw tijdsintervallen op de assen kunnen op 'ronde getallen' gebracht worden
    - we hebben beide een goede vooruitgang gemaakt
    Groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Running Cremke en grafiekskes en getallekes; 't blijft een goed combinatie.
    Vroeger moest ge toch minder bollekes (creme) tellen, hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leg me da vrijdag eens uit :-) ge hebt 16.8km tijd

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Gert 'k heb de cijferkes uiteindelijk mooi rond gekregen. Die verduivelde Excel. Enkel max en min instellen was onvoldoende moest ook nog de stap instellen voor het goed kwam.

    BeantwoordenVerwijderen