woensdag, juli 23, 2008

Marathon-schema dag 1-2-3

De foto is van de start in Grembergen. Nogal onverwachts, en dus moest de hartslag nog gevonden en de chrono nog gestart worden.

Dit (21/7 te Grembergen) was op dag 1 van een 12 weken durend schema van Paul VDB. Eigenlijk ben ik vooral fan van de asics-site. Daar kan je op basis van uw huidige situatie (gewicht, leeftijd, prestatie, trainingsdagen, ...) en het gewenste doel een realistisch schema laten genereren. Volledig op maat dus. Wat je elders meestal vindt is een standaardschema voor een halve of ganse marathon. Zo ook 2 schema's voor de marathon van Paul VDB, één voor 4h en één voor 3h. Dat van 4h is wat te licht voor mij. Logisch want mijn doeltijd is scherper ook. Dat van 3h is dan weer veel te zwaar. Daarom niet qua kilometers, maar de vooropgestelde interval-snelheden zijn voor mij niet haalbaar. Ook logisch gezien mijn doeltijd een stuk trager is. Omdat Paul oa trainer is van één mijn favoriete veldrijders (zijnde Sven Nys), en ik zijn blog toch ook wel de moeite vind, ... Allé we gaan toch het te zware schema proberen volgen. Maar we gaan het natuurlijk wat aanpassen, hopelijk blijft het effect bewaard.

Dag1
Schema voorzag 3km inlopen, 3 keer 3000m in 4m10s/km + 1km herstel joggen en 3km uitlopen = 17km.
Ik deed een 12km wedstrijd en een 10km wedstrijd. Telkens op 't gemak gestart en met een versnelling/interval er in, om de laatste wedstrijd op 't gemak te finishen. De te veel kilometers haal ik er woensdag dan wel weer af.
Dag2
Schema voorzag herstelloop van 5km
Ik deed een herstelloop van 6km. Zeer lage hartslag: GHS 125 MHS 137.
Dag3
Schema voorziet 16km extensieve duurloop (Z1).
Gezien de kilometers die we deze week al hebben, zal de JCA groepstraining van 10,7km ideaal zijn.

2 opmerkingen:

  1. Frank en ik zijn in de laatste 4 weken gekomen van het 12-wekenschema van 4u. De 4u grens is voor mij nog niet haalbaar maar ik kon toch alle trainingen goed volgen. De voorwaarde om binnen de 4u een marathon te kunnen lopen is echter een tijd van 48' halen op 10 kilometer en dit haal ik (voorlopig) nog niet. Ik vind het 4 uurschema wel leuk om te volgen en helemaal niet zwaar. Het is ook absoluut niet nodig voor een loper van mijn niveau om massa's kilometers te trainen en dan een marathon te lopen rond de 4 uur. Hopelijk duik ik ooit eens onder de 4 uur.
    Groetjes van een Sven Nys en nu ook VDB-fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch hoe jij je berekeningen blijft maken voor het aantal kilometers per week, ben er maandag niet meer geraakt in Kleit, ook omwille van het slechte weer...

    BeantwoordenVerwijderen