dinsdag, april 22, 2008

The day after

Mijn verhaal van de eerste marathon begint eigenlijk de dag er voor. Normaal zou ik die dag volledige rusten. Maar werd opgebeld door vriend Benjamin, die nog hulp nodig had op zaterdag. Zondag was het de officiële openingsreceptie van hun overgenomen en ondertussen gerenoveerde feestzaal. Ik dus op zaterdag ipv rusten van 13h tot 21h45 een doopfeestje bediend, 350 glazen afgewassen, 250 flessen schuimwijn uit dozen in in frigo. Tafels weggesleurd, receptietafels geplaatst enz enz. Ik voelde mijn billekes al een avond eerder dan gevreesd.

Door de zenuwen nog slecht geslapen ook. 6h30 er uit. Warme douche schijnt goed te zijn voor de spieren, banaantje als ontbijt. Extra voor de marathon nog 3 licht bruine boterhammen met zoet beleg (aangeraden door Mensana). In mijn versie met choco. Om 7h verzameld met andere JCA lopers en supporters. Dan naar A'pen, nummers afgehaald en T-shirt. Klaar gemaakt, sportzak afgegeven. Daar kwam ik een eerste blogger tegen. 't Was Koen Van Steenkiste die één week na zijn 21°, reeds aan een 22° toe was. Dan terug naar onze supporters. Cola en banaan voor na de aankomst afgegeven. Warm lopen. En dan ook jasje afgegeven. En daar was nog een blogster. 't Was Katrien de paardenliefhebster.

Dan naar de start, en meteen rond de ballons van 3h45 gepositioneerd. Eenmaal aan het lopen kwam ik Katrien nogmaals tegen. Ondertussen reeds vergezeld van Elastimam.

De wedstrijd. Gekozen om de 3h45 pacers te volgen. Gingen naar mijn gevoel van bij het begin net dat ene stapje te snel. Toch gevolgd. Aan de drankposten telkens een beetje voor gekomen. En in mijn eigen tempo ze laten terugkomen. Telkens terug aangepikt. Tot aan kilometer 28. Toen dacht ik, als ik nog dikwijls ga aanpikken, ga ik hier plots aan de kant staan. Ik ga maar mijn tempo aanhouden, en die balonnekes laten gaan. Dus 2/3 op schema, en daarna 1/3 op karakter. Iets trager. En 14 kilometer op karakter is lang zulle. (Je kan dat ook meemaken op een halve, zo blies ik mij vorig jaar in Eindhoven al na 4km op en moest toen 17km af-zien en -tellen.) Maar koppig dat we zijn, hebben we niet gewandeld, er kwamen ook geen krampen. Ik kan dus zeggen dat ik hem echt uitgelopen heb. En uiteindelijk bleef het verlies tov de pacers nog redelijk beperkt. 10 min op 14km.

Tijdens de wedstrijd gebruikte ik maar liefst 8*330ml=2640ml AA drink. 1,5 banaan en gebruikte 7*500ml=3,5l water. Dit laatste werd gedronken en gebruikt om benen, armen, hoofd, ... fris te houden. Aan de aankomst nog een 750ml drank, een cola en een banaan. Een mens verbruikt toch wat in een marathon.

Voor mij geen uitzonderlijk verschil tussen de marathon en andere wedstrijden. Ook in een halve marathon heb ik reeds zo afgezien. Want ja het was lastig. 14km lang tanden bijten. Het grote verschil zit hem nadien. De sportzakken gaan afhalen naar de Groenplaats leek veel te ver. De kniepijn begon. Alhoewel dit niet anders was dan bij de trainingen van 27 en 33km.

The day after. De trap af ging zeer moeizaam. Trapje per trapje. Maar gedurende de dag ging het steeds vlotter. De knie valt al bij al nog mee. Aan de andere voet heb ik echter last thv de achillespees aan de binnenkant van de voet. Dit is nieuw. Maar deze avond reeds 31,5km (nee niet gelopen) gefietst.

Hopelijk raken we op die manier van de knie en andere problemen af, en blijven toch in conditie. In elk geval, de eerste zit er op. Nu nog eerst naar Bxl voor de 20, maar daarna gaan we voor een nieuw PR op de marathon te Eindhoven. Je moet ambities hebben hè.

2 opmerkingen:

  1. Dat gaan we herdoen in Eindhoven hé !! geniet nog van je rust !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat met het volbrengen van die marathon !, ik heb ook veel afgezien, al vanaf km 21.. 't is er dan nog eens zoveel..
    Ik heb op vandaag nog last van stramme benen, dus je bent niet de enige in Belgie met die klachten...

    tot in brussel misschien ?

    BeantwoordenVerwijderen