dinsdag, januari 22, 2008

Loopschema, voorbereiding 20 Km

Ik hoop met dit bericht veel mensen te kunnen helpen. Blijkbaar is dit de meest gebruikte zoekopdracht om op mijn blog te komen.

DE gouden regel, die je waarschijnlijk al 1000 keer hoorde, maar ik toch herhaal "rustig opbouwen".

Voor het eigenlijke schema ga je best naar de asics site. Ik zocht zelf ook zeer veel op het internet. Je vind vele schema's. De meeste zijn standaard-schema's. Vaste schema's die je kan aflezen, zonder dat men iets over u weet. Bij asics vraagt men eerst uw leeftijd, geslacht, gewicht, hoelang je kan lopen, hoe snel je reeds loopt, wat uw doel is, op welke datum, welke dagen je kan trainen, ... En aan de hand van deze parameters krijg je een schema op maat. OK, ik weet ook wel dat die schema's niet oneindig veel uit elkaar liggen. Maar toch wijken ze af, en je krijgt wel degelijk een schema op maat. Dus na vergelijkend onderzoek, slechts één adres, asics. (Als er mensen zijn die nog betere webadresjes hebben, reageer gerust, we kunnen maar bijleren)

En om het toch nog maar eens over de gouden regel te hebben. Als ik begon te lopen dacht ik dat een hartslagmeter louter commerce was. Eerst raad gevraagd aan de huisarts. En deze zei dat hij in mijn geval (ben nogal extremistisch) dit zeker zou doen. Dus er een aangeschaft. En als je denkt dat je al rustig loopt, spreek dan nog eens na uw eerste training met HS-meter. Wedden dat hij voor de eerste kilometer begint te piepen dat je te vlug gaat. Dus een hartslagmeter bied echt wel meerwaarde. Kijk maar eens naar mijn beschrijving van mijn intervaltraining van gisteren 21/1/'08. Dit doe je dus best met HS-meter. Welke? Natuurlijk moet hij uw HS-meten. Maar uw zone's instellen is toch ook een must. En als hij een "biep" functie heeft als je buiten uw zone gaat, heb je alles wat je strikt gezien nodig hebt. Zelf hou ik er van om ook snelheid en afstand te weten, maar is zeker geen must.

In elk geval, voor zij die dit van toepassing is. Niet twijfelen gewoon doen. Niet morgen, maar vandaag. En dan tot op de 20km hè. Te brussel? Daar zullen we in elk geval ook bij zijn. Om vredeseilanden te steunen. Zo is het trouwens ook bij mij allemaal begonnen.

1 opmerking:

  1. Handige loopschema's vindt je ook op de volgende website!
    http://www.start-to-run.be !

    BeantwoordenVerwijderen