donderdag, augustus 03, 2006

Loopschema's op internet

Ochtendgewicht: 79,0kg
Geen training

Lopen hoe begin je er aan?
Een eerste dag ging ik zomaar 10 rondjes lopen op een atletiekpiste. Een volgende keer liep ik 10 rondjes mee met 2 andere papa's van mijn zoon's voetbalploeg. En dan eens een stuk of 6 en dan eens 13. Er zat geen echt schema in, en daardoor soms meer of een week niksen. Ik had een loopschema nodig, een doel. Via een collega op www.myasics.nl terecht gekomen. Gezien dat je eerst je huidige snelheid/tijd/uithouding moet kennen om zo een schema op te bouwen. Dus eens 10 rondjes gaan doen met de gsm als chrono. Schema aangemaakt, en de trein was vertrokken.

Op dat ogenblik wist ik van niet meer en was ik gelukkig met mijn schema. Ondertussen ontdekte ik meerdere schema's. Welke is nu de beste? Ik weet het natuurlijk ook niet. Maar toch wil ik aan de mensen die op zoek zijn om te starten mijn ervaring mee geven. Daar dienen de blogs toch voor.

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar myasics omdat dit het meest dynamische is van deze die ik ken. Bij Nike, hardloopschema.nl, running, 20km van Bxl en sport-web.be geven ze te veel standaard schema's. Ondertussen kocht ik ook een hartslagmeter van Polar. Ook zij hebben een site. Daar is de aanmaak van het schema ook dynamisch. Je moet eerst een aantal vragen over hoe vaak en hoeveel je momenteel loopt beantwoorden. Maar er zijn duidelijk minder parameters om het schema te beïnvloeden dan bij myasics. Anderzijds mocht mijn portable een ingebouwde microfoon hebben zou ik misschien toch hiervoor kiezen. Dit omdat de resultaten van de polar via een geluidssignaal van de polsunit via de microfoon kunnen opgeladen worden. Dit zou het bijhouden van een logboek veel vergemakkelijken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Besluit is dat ik tot op heden mij het best kan vinden met wat myasics te bieden heeft.

4 opmerkingen:

  1. Van harte bedankt voor mijn eerste comment. Ik laat nu ook anonieme reacties toe (goede tip). Naar het schema van Run2Day ben ik reeds gaan kijken. Ik ben tegen de schema's die voor iedereen gelden. Je moet het stellen met één beginners schema voor elke beginner. Het sterke aan myasics is dat hij een specifiek schema voor u maakt. En hij vraagt inderdaad welke snelheid je gedurende 15min kunt aanhouden. Maar je kunt ook antwoorden <7 wat wandelen is. Als je kiest voor het schema van 4km vraagt hij hoeveel keer je sport, welke tijd je wenst te behalen voor die 4km, en welke snelheid je gedurende een kwartier kunt aanhouden (en dit mag wandel snelheid zijn). En aan de hand daarvan uw eigen schema op uw voorkeursdagen, afgesteld op uw gewenste eindtijd, ....

    De basisschema's hebben wel success het mooiste voorbeeld is het start2run schema. Maar ik ging naar de startdag van start2run en zei direct neen.
    Ik weet het ik ben een moeilijke jongen, maar ja het moet goed zijn hè. En daarom kies ik nog steeds voor myasics.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moeilijke jongen? Kieskeurig zijn is geen misdaad hoor :-) Ik heb het schema voor de vier kilometer al een keer opgevraagd bij myAsics. Ik vergelijk het nog met dat van run2day en kies er datgene uit wat mij het beste in de smaak valt. Maar ik heb nog tijd, ik wil eerst 30 minuten kunnen lopen, en daarna een beetje aan de snelheid werken waarbij myAsics waarschijnlijk goed van pas zal komen.
    btw, start2run is ook niets voor mij, ik werk in drie ploegen en kan het niet combineren, ik doe het ook liever in mijn eentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op zoek naar een goed loopschema? Kijk dan zeker eens naar de loopschema's van start to run!
    http://www.start-to-run.be

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thanks for finally writing about > "Loopschema's op internet" < Liked it!

    Feel free to surf to my web blog: creative group

    BeantwoordenVerwijderen