woensdag, augustus 02, 2006

Wat vooraf ging...

Gedurende 8 zomers hield ik er naast mijn vaste job nog een zelfstandige activiteit als ijsventer op na. We groeiden tot 4 ijskarren. Met dergelijke combinatie was er natuurlijk niet veel tijd. Niet veel tijd om voor eten te zorgen, en al zeker niet om te sporten. Ik leefde bijgevolg op pita, piza, veel frieten en liters cola.

Uiteindelijk (begin 2005) werden alle ijskarren verkocht. Er volgde een jaar van organisatie zoeken en de juiste plooi vinden. Omdat ik niet echt veel kan stil zitten werk ik ondertussen, nog steeds naast mijn vaste job, als extra in de horeca.

Halfweg oktober 2005 besloot ik een digitale weegschaal te kopen. Doel was om gewicht eerst 14 dagen te checken. En vanaf 1/11 zou ik er voor gaan. Mijn hoogste ochtengewicht was 95,8 wat een BMI van 28,91 gaf (ik ben immers 1m82). En dan zijn we er voor gegaan. Ik sloot het jaar af 31/12 ochtengewicht op 86,5 of een BMI van 26,11. Nog 2 maand verder, eind feb was ik gezakt naar 81,6kg een BMI van 24,63. Dan ben ik blijven hangen. Op 22/6 nog steeds 82,4kg.

Op het werk doen ze jaarlijks mee met een steeds grotere groep aan de 20km van Bxl ten voordele van Vredeseilanden. Als op de website de resultaten gemeld werden begon het nog meer te kriebelen en besloot ik om in 2007 mee te doen. En niet in 2h ga ik die 20km lopen, ik zal ambitieuser zijn. En zo volgde op 22/6 een eerste looptraining. Sedert ik stopte met de ijskarren had ik wel reeds wat ge-squashed en ge-badmintoned. Ik liep 10 rondjes met chrono. Dit om via myasics een loopprogramma te kunnen opstellen.

Ik volg een programma om de 10 km te lopen in 50 min. Omdat het in Poeke (hier vlak bij) op 20/8 juist een jogging is stemde ik het programma hierop af. Na 7 trainingen riskeerde ik mij voor mijn 8° loopje reeds aan een kermis-wedstrijdje. Ik liep in Aalter-Brug de 6,05km in 28min24sec (12,68km/h). Dit was voor mij een eerste overwinning. Ondertussen loopt het trainingsprogramma verder en naderen we 20/8. De conditie is merkelijk beter en ook de lijn vaart er wel bij. Deze morgen 79,1kg een BMI van 23,88. Sedert het starten met lopen -3,3kg op 40 dagen. Sedert het prille begin reeds -16,7kg op ongeveer 270 dagen.

Nu ik goed bezig ben liep ik runners city in Brugge binnen. FF op de loopband mijn loopje gefilmd. Voetjes gemeten. En een passende, corrigerende breede schoen aangeschaft. Een paar Brooks (voor mij totaal onbekend, maar schijnt in loopwereld niet zo te zijn) zou mij tot betere prestaties moeten leiden. We pakken het SEMI-profesioneel aan, en schaffen ook een polar aan. Zo weten we binnenkort ook wat ons hartje doet sneller slaan, en vooral hoeveel sneller.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten