zaterdag, augustus 12, 2006

Voorbereiding trainen in hartslagzones

Ben ff terug van Blankenberge omdat ik gisteren-avond naar de trouw van mijn kozijntje mocht gaan. Voor de kids is Blankenberge zeer tof. De mooiste plek op aarde voor wie zand met schelpjes lust leerde de Hugo mij reeds jaren geleden. Mijn vrouwke was nog aan het werken, en gaat pas vandaag mee. Ik zat daar dus enkel met de kids op een appartementje. En als de laatsten om 21h in bed gestopt was begon de verveling. Wanneer je iets niet meer hebt dan ga je pas gaan beseffen hoe belangrijk dat het is. En dit was zo en voor mijn vrouwke, en voor internet. Ongelooflijk welke impact dit medium, op een vrij korte tijd, verovert heeft op ons leven.

Hierdoor wel de tijd gehad om de handleiding van mijn nog nieuwe en eerste Polar eens goed door te nemen. Mijn "Own Index" eens bepaald. Die zou 55 zijn. En maximale hartslag 181. Sedert ik de hartslagmeter heb, ging ik 7x lopen. Daarvan was mijn maximale hartslag tijdens 4 trainingen wel hoger dan die 181. Ik eindig toch zo graag met nog een rondje voluit gaan hè. Maar ik bekeek ondertussen de hartslagzones bij hardloopschema.nl, bij myascics, deze van de Polar en de karvonenformule. Heb nu met deze pas bepaalde maximale HS en de karvonenformule de polar% bepaald via een excel-sheetje. En ben er nu klaar voor. De zones zijn geworden
Hersteltrainingen 50% - 71% 91 - 129
Duurloop 40 - 80 min 72% - 78% 130 - 142
Duurloop < 40 min 79% - 85% 143 - 154
Interval 2 - 10 min 86% - 92% 155 - 168
Interval < 2 min 93% - 169 - 181

Mijn huidig schema (3x/week voor 10km) heeft geen interval of heuveltraining. Maar heeft vooral tot doel mijn uithouding uit te breiden. Ik lees ook dat als je constant traint in de lage zones zonder kracht of interval-training dit niet ideaal is voor je basissnelheid. En gezien het maar één weekske niet meer is tot ik die 10km loop zal ik vooral vanaf mijn volgende trainingsschema met deze zones gaan rekening houden. Woensdag viel er door het Blankenberge avontuur een training weg. Deze avond zal er vermoedelijk een strandloop zijn. Ik wil nog eens goed voluit gaan om dan 2x zeer rustig te trainen en hopelijk volgende week zondag goed te presteren op mijn eerste 10km loop.

Zo alweer een stap vooruit bij hopelijk betere trainingen.

4 opmerkingen:

  1. re: voor mij is 10 km in Z3 = een training in de intensieve uithouding. dwz tussen 77-84% van de max hartfrequentie zoals bepaald via Karvonen. Ik heb op mijn blog ook een aantal links gezet naar interessante websites. Succes met je voorbereiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je blog ook even doorgenomen. Een vrij nieuwe blogger!! Ik loop momenteel (voor de eerste keer)met een schema van myascics.
    Ik vind wel dat er vrij weinig afwisseling is in de typetrainingen in vergelijking met schema's van runner's world. Ik ga het schema wel volledig afwerken en zien wat het geeft. Succes ook met je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier in Sleidinge zullen we alvast duimen voor uw 10 km-loop :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. bedankt, we gaan er voor 10km in 50min.

    BeantwoordenVerwijderen